
vrijdag, april 11, 2008
Die kleur staat u goed!
Een Afghaanse man toont een burka aan een vrouw in een burkawinkel in Kaboel, Afghanistan, op donderdag 10 april 2008.
"Deze staat goed bij uw blauwe ogen."
(Foto Fraidoon Pooyaa/AP)
"Deze staat goed bij uw blauwe ogen."
(Foto Fraidoon Pooyaa/AP)
Volkskrant over Ed van der Elsken
Naaktfoto Carla Bruni voor 91.000 dollar geveild
Een naaktfoto van Carla Bruni, de first lady van Frankrijk, is bij veilinghuis Christie's in New York onder de hamer gegaan voor 91.000 dollar (57.000 euro). De koper was een Chinese verzamelaar. Het portret werd door Christie's geschat op ongeveer 4.000 dollar (2.500 euro). Uiteindelijk werden de biedingen gestart bij 10.000 dollar (6.300 euro), omwille van de grote interesse door verzamelaars.
Het gaat om een zwart-witfoto van de fotograaf Michel Comte die vijftien jaar geleden werd genomen. Tijdens de veiling werd ook een portret van Brigitte Bardot door de Amerikaanse fotograaf Richard Avedon geveild. Die foto ging onder de hamer voor 181.000 dollar (115.000 euro).
Bron: HLN.
Het gaat om een zwart-witfoto van de fotograaf Michel Comte die vijftien jaar geleden werd genomen. Tijdens de veiling werd ook een portret van Brigitte Bardot door de Amerikaanse fotograaf Richard Avedon geveild. Die foto ging onder de hamer voor 181.000 dollar (115.000 euro).
Bron: HLN.
donderdag, april 10, 2008
NIOD verwerft kleurenfoto's uit oorlogsjaren
Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) heeft ruim 1500 kleurenopnames uit de oorlogsjaren van fotograaf Alphons Hustinx verworven. Kleurenafbeeldingen uit de oorlogsjaren zijn uitzonderlijk, aldus het NIOD donderdag.
De omvangrijke verzameling werd in de jaren '80 aangetroffen in de nalatenschap van de Limburgse fotograaf en cineast Alphons Hustinx. Het gaat om beelden van de bezetter en de oorlogsverwoestingen. De dia's schetsen een beeld van de sfeer van het dagelijks leven tussen 1940 en 1945.
De foto's zijn vanaf 25 april voor iedereen online te bekijken op Beeldbank WO2.
Bron: ANP.
Lees meer bij het NIOD.
De omvangrijke verzameling werd in de jaren '80 aangetroffen in de nalatenschap van de Limburgse fotograaf en cineast Alphons Hustinx. Het gaat om beelden van de bezetter en de oorlogsverwoestingen. De dia's schetsen een beeld van de sfeer van het dagelijks leven tussen 1940 en 1945.
De foto's zijn vanaf 25 april voor iedereen online te bekijken op Beeldbank WO2.
Bron: ANP.
Lees meer bij het NIOD.
PSV kiest kant hooligans: fotografen vogelvrij in Philips-stadion?
Onlangs beklaagden voetbalfotografen zich via de NSP in de Journalist en in EenVandaag over de slechte werkomstandigheden in de Nederlandse voetbalstadions. In de tv-uitzending kwam naar voren dat de meeste voetbalfotografen hun verhaal niet op tv durfden te doen omdat de zogenaamde supporters, die op zondagmiddag vooral plezier beleven aan het gooien met bier, vuurwerk en munten, dan wraak zouden nemen. De fotografen die wel in beeld kwamen stelden dat vele voetbalclubs niets tegen het wangedrag doen omdat die de supporters te vriend willen houden.
Dat laatste blijkt maar weer eens uit een ingezonden brief in De Journalist van Frank Wijnveld, "Manager Veiligheid & Operations" bij PSV. Hij legt de verwijten grotendeels bij de fotografen, en toont vooral begrip voor de zich misdragende "fans" en hardhandig tegen fotografen optredende stewards.
Enkele citaten:
Fotografen moeten zich ook bewust zijn van het feit dat niet iedereen enthousiast wordt van een fotograaf met telelens die op korte afstand van zijn gezicht foto’s maakt. Het “object” (in dit geval de supporter) kan een dergelijke actie beleven als bedreigend, zeker als de supporter in kwestie redenen heeft om niet in beeld te komen.
(Oh en dan bekogel je een fotograaf maar met vuurwerk en bier, dat spreekt toch vanzelf? De supporter wordt immers "bedreigd". Welke redenen hebben die "brave" Brabantse supporters dan om niet in beeld te willen komen? Zou de PSV-man ook zo begripvol reageren als die "fans" de privacyschendende beveiligingscamera's in het stadion zouden aangrijpen voor een staaltje vandalisme? Red.)
Fotografen kunnen tegelijkertijd ook niet ontkennen dat zij soms “creatief omgaan met afspraken” om net die ene exclusieve foto te hebben die een ander niet heeft. Juist in die gevallen ontmoeten zij stewards die – daar neergezet met een opdracht – zien dat hun opdracht in gevaar komt en op gaan treden. Dat doen zij net op het korte moment dat de exclusieve foto gemaakt had moeten worden… Het vervolg van de relatie tussen de steward en de fotograaf laat zich raden.
(Tsja, dan is het toch ook heel normaal dat een PSV-steward een fotograaf mishandelt onder toejuichingen van het "gemoedelijke" PSV-publiek? Daar heeft die fotograaf zelf om gevraagd, immers? Red.)
Dat laatste blijkt maar weer eens uit een ingezonden brief in De Journalist van Frank Wijnveld, "Manager Veiligheid & Operations" bij PSV. Hij legt de verwijten grotendeels bij de fotografen, en toont vooral begrip voor de zich misdragende "fans" en hardhandig tegen fotografen optredende stewards.
Enkele citaten:
Fotografen moeten zich ook bewust zijn van het feit dat niet iedereen enthousiast wordt van een fotograaf met telelens die op korte afstand van zijn gezicht foto’s maakt. Het “object” (in dit geval de supporter) kan een dergelijke actie beleven als bedreigend, zeker als de supporter in kwestie redenen heeft om niet in beeld te komen.
(Oh en dan bekogel je een fotograaf maar met vuurwerk en bier, dat spreekt toch vanzelf? De supporter wordt immers "bedreigd". Welke redenen hebben die "brave" Brabantse supporters dan om niet in beeld te willen komen? Zou de PSV-man ook zo begripvol reageren als die "fans" de privacyschendende beveiligingscamera's in het stadion zouden aangrijpen voor een staaltje vandalisme? Red.)
Fotografen kunnen tegelijkertijd ook niet ontkennen dat zij soms “creatief omgaan met afspraken” om net die ene exclusieve foto te hebben die een ander niet heeft. Juist in die gevallen ontmoeten zij stewards die – daar neergezet met een opdracht – zien dat hun opdracht in gevaar komt en op gaan treden. Dat doen zij net op het korte moment dat de exclusieve foto gemaakt had moeten worden… Het vervolg van de relatie tussen de steward en de fotograaf laat zich raden.
(Tsja, dan is het toch ook heel normaal dat een PSV-steward een fotograaf mishandelt onder toejuichingen van het "gemoedelijke" PSV-publiek? Daar heeft die fotograaf zelf om gevraagd, immers? Red.)
Bekroning, beroving, Budapest, backup
Fotohgrafe Ilvy Njiokiktjien, in januari winnares van de prijs voor talentvolle jonge fotojournalisten, en haar reisgenoot Ilja Tersteeg zijn in Budapest beroofd van hun apparatuur en de 10.000 foto’s die zij en anderen maakten op een reis van Johannesburg naar Utrecht.
‘Picture your life’ heet het project dat ze zeven maanden geleden begonnen in Johannesburg. Met een busje, volgestouwd met foto-apparatuur, legden zij 30.000 kilometer af. Njiokiktjien, vanuit Wenen: ‘Het idee was interviews en foto’s uit twintig landen hierin op te nemen. Maar de foto’s uit elf landen zijn we nu kwijt, en daarmee is het plan in het water gevallen’. Ze zegt zich ‘achteraf voor haar kop te kunnen slaan’ dat ze geen backups heeft verstuurd naar Nederland, maar alles heeft opgeslagen op computers en harde schijven die in de bus lagen. ‘De beroving leek wel gepland. Bij de grens van Hongarije zijn we drie keer helemaal doorgelicht door de douane.' Njiokiktjien verwacht niet dat ze haar apparatuur nog terug krijgt. ‘Ik heb de neiging het project over te doen. Maar helaas, al ons geld is op.’
Bron: De Journalist.
‘Picture your life’ heet het project dat ze zeven maanden geleden begonnen in Johannesburg. Met een busje, volgestouwd met foto-apparatuur, legden zij 30.000 kilometer af. Njiokiktjien, vanuit Wenen: ‘Het idee was interviews en foto’s uit twintig landen hierin op te nemen. Maar de foto’s uit elf landen zijn we nu kwijt, en daarmee is het plan in het water gevallen’. Ze zegt zich ‘achteraf voor haar kop te kunnen slaan’ dat ze geen backups heeft verstuurd naar Nederland, maar alles heeft opgeslagen op computers en harde schijven die in de bus lagen. ‘De beroving leek wel gepland. Bij de grens van Hongarije zijn we drie keer helemaal doorgelicht door de douane.' Njiokiktjien verwacht niet dat ze haar apparatuur nog terug krijgt. ‘Ik heb de neiging het project over te doen. Maar helaas, al ons geld is op.’
Bron: De Journalist.
Amnestie voor AP-fotograaf Bilal Hussein
Een Iraakse fotograaf van het persbureau Associated Press wordt niet verder vervolgd wegens terroristische activiteiten. Een Iraakse juryrechtbank oordeelde maandag dat de fotograaf, Bilal Hussein, onder een amnestieregeling valt, meldden advocaten van AP woensdag. Het duurde enkele dagen om duidelijkheid te krijgen over het vonnis.
De 36-jarige Hussein werd bijna twee jaar geleden opgepakt door het Amerikaanse leger en wordt momenteel vastgehouden in het Amerikaanse detentiecentrum Camp Cropper, vlakbij de luchthaven van Bagdad. De rechtbank stelde maandag dat Hussein moet worden vrijgelaten als er geen andere zaken tegen hem lopen. Of Hussein op korte termijn vrijkomt is echter onduidelijk. De Amerikanen stellen op basis van een resolutie van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties het recht te hebben in Irak iedereen vast te houden die wordt geacht een gevaar voor de openbare veiligheid te zijn. Dit VN-mandaat loopt eind dit jaar af.
Het Amerikaanse leger bracht de zaak van Hussein pas ruim anderhalf jaar na zijn arrestatie voor de rechter. De fotograaf houdt vol nooit terroristische activiteiten te hebben ontplooid en alleen zijn werk te hebben gedaan, totdat hij op 12 april 2006 in Ramadi werd opgepakt.
Volgens de Amerikanen was de fotograaf in het bezit van materiaal om bommen te maken, maakte hij afspraken met opstandelingen over het maken van foto's van aanslagen en bood hij een terrorist aan een valse id-kaart te laten maken om uit handen van de Amerikanen te blijven. Een eigen onderzoek van AP heeft niets opgeleverd dat wijst op banden van Hussein met opstandelingen.
Bronnen: Novum/AP.
De 36-jarige Hussein werd bijna twee jaar geleden opgepakt door het Amerikaanse leger en wordt momenteel vastgehouden in het Amerikaanse detentiecentrum Camp Cropper, vlakbij de luchthaven van Bagdad. De rechtbank stelde maandag dat Hussein moet worden vrijgelaten als er geen andere zaken tegen hem lopen. Of Hussein op korte termijn vrijkomt is echter onduidelijk. De Amerikanen stellen op basis van een resolutie van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties het recht te hebben in Irak iedereen vast te houden die wordt geacht een gevaar voor de openbare veiligheid te zijn. Dit VN-mandaat loopt eind dit jaar af.
Het Amerikaanse leger bracht de zaak van Hussein pas ruim anderhalf jaar na zijn arrestatie voor de rechter. De fotograaf houdt vol nooit terroristische activiteiten te hebben ontplooid en alleen zijn werk te hebben gedaan, totdat hij op 12 april 2006 in Ramadi werd opgepakt.
Volgens de Amerikanen was de fotograaf in het bezit van materiaal om bommen te maken, maakte hij afspraken met opstandelingen over het maken van foto's van aanslagen en bood hij een terrorist aan een valse id-kaart te laten maken om uit handen van de Amerikanen te blijven. Een eigen onderzoek van AP heeft niets opgeleverd dat wijst op banden van Hussein met opstandelingen.
Bronnen: Novum/AP.
woensdag, april 09, 2008
VRT zet paparazzowedstrijd stil
De Vlaamse omroep VRT stopt voortijdig met de paparazzo-wedstrijd die verbonden was aan het televisieprogramma "Tomtesterom". "Onze reputatie als geloofwaardige omroep is ons veel meer waard dan die wedstrijd", aldus VRT-woordvoerster Diane Waumans.
Presentator Tom Waes van het programma "Tomtesterom" probeerde zondagavond uit of hij zelf paparazzo kon worden. Hij liet zich daarbij begeleiden door echte paparazzi uit Groot-Brittannië. Aan het einde van het programma riep Waes het publiek op zelf paparazzo te worden en foto's in te sturen van beroemde personen. Die foto's werden gepubliceerd op de website van het programma. Wie een foto instuurde, maakte kans op een digitale camera. Enkele foto's zorgden voor opschudding en verschillende "Bekende Vlamingen" reageerden verontwaardigd. Zij voelden zich aangetast in hun privacy.
De VRT-directie heeft nu beslist de wedstrijd stop te zetten en de foto's van de website te halen. Er zal een winnaar gekozen worden uit de inzendingen die al binnen zijn. De winnaar van de paparazzo-wedstrijd wordt maandag bekend gemaakt op Studio Brussel.
Bron: deredactie.be.
Presentator Tom Waes van het programma "Tomtesterom" probeerde zondagavond uit of hij zelf paparazzo kon worden. Hij liet zich daarbij begeleiden door echte paparazzi uit Groot-Brittannië. Aan het einde van het programma riep Waes het publiek op zelf paparazzo te worden en foto's in te sturen van beroemde personen. Die foto's werden gepubliceerd op de website van het programma. Wie een foto instuurde, maakte kans op een digitale camera. Enkele foto's zorgden voor opschudding en verschillende "Bekende Vlamingen" reageerden verontwaardigd. Zij voelden zich aangetast in hun privacy.
De VRT-directie heeft nu beslist de wedstrijd stop te zetten en de foto's van de website te halen. Er zal een winnaar gekozen worden uit de inzendingen die al binnen zijn. De winnaar van de paparazzo-wedstrijd wordt maandag bekend gemaakt op Studio Brussel.
Bron: deredactie.be.
Magnum-fotograaf Burt Glinn overleden
Magnum-fotograaf Burt Glinn, geboren in 1925, is vanmorgen thuis overleden.
Burt Glinn sloot zich in 1951 aan bij Magnum Photos en werd inm 1954 volledig lid.
Meer bij Magnum.
Burt Glinn sloot zich in 1951 aan bij Magnum Photos en werd inm 1954 volledig lid.
Meer bij Magnum.
dinsdag, april 08, 2008
Sacha de Boer opvolger Vincent Mentzel?
Wordt fotografe annex nieuwslezeres Sacha de Boer de opvolger van Vincent Mentzel bij NRC Handelsblad? Als het aan de "Vrienden van Rita Verdonk" ligt wel.
De achterban van Rita Verdonk wil elke dag foto's van Sacha de Boer in NRC Handelsblad zien verschijnen, zo blijkt namelijk bij het lezen van Rita's Wiki-pagina. En als de achterban van Rita het wil, dan gaat Rita door roeien en ruiten om het voor elkaar te krijgen.
Verdere briljante ingevingen van haar achterban, (wellicht mede ingegeven door oprispingen van zeeziekte aan boord van de "Classic Lady"):
-Eenpersoonsbedden veroorzaken eenzaamheid en kinderloosheid en moeten daarom verboden worden.
-Iedereen een verplichte tweede brievenbus voor ongeadresseerd drukwerk.
-Gratis aambeienzalf voor iedereen.
Bron: RTL Nieuws.
De achterban van Rita Verdonk wil elke dag foto's van Sacha de Boer in NRC Handelsblad zien verschijnen, zo blijkt namelijk bij het lezen van Rita's Wiki-pagina. En als de achterban van Rita het wil, dan gaat Rita door roeien en ruiten om het voor elkaar te krijgen.
Verdere briljante ingevingen van haar achterban, (wellicht mede ingegeven door oprispingen van zeeziekte aan boord van de "Classic Lady"):
-Eenpersoonsbedden veroorzaken eenzaamheid en kinderloosheid en moeten daarom verboden worden.
-Iedereen een verplichte tweede brievenbus voor ongeadresseerd drukwerk.
-Gratis aambeienzalf voor iedereen.
Bron: RTL Nieuws.
Pulitzer Prize voor Adrees Latif
For a distinguished example of breaking news photography in black and white or color, which may consist of a photograph or photographs, a sequence or an album, in print or online or both, Ten thousand dollars ($10,000).
Awarded to Adrees Latif of Reuters for his dramatic photograph of a Japanese videographer, sprawled on the pavement, fatally wounded during a street demonstration in Myanmar.
Also nominated as finalists in this category were: Mahmud Hams of Agence France-Presse for his picture of a missile, caught in mid-air, as it falls on a target in the Gaza Strip while young Palestinians scramble for safety, and the Los Angeles Times Staff for its powerful and often unpredictable photos that captured wildfires devastating California.
Lees ook The story behind the Pulitzer picture en bekijk de multimedia-presentatie The making of a Pulitzer.
Awarded to Adrees Latif of Reuters for his dramatic photograph of a Japanese videographer, sprawled on the pavement, fatally wounded during a street demonstration in Myanmar.
Also nominated as finalists in this category were: Mahmud Hams of Agence France-Presse for his picture of a missile, caught in mid-air, as it falls on a target in the Gaza Strip while young Palestinians scramble for safety, and the Los Angeles Times Staff for its powerful and often unpredictable photos that captured wildfires devastating California.
Lees ook The story behind the Pulitzer picture en bekijk de multimedia-presentatie The making of a Pulitzer.
maandag, april 07, 2008
Colin Farrell speelt fotojournalist in film over Bosnië
De Ierse acteur Colin Farrell bracht afgelopen weekend een bezoek aan Bosnië om sfeer te proeven voor een rol als fotojournalist in de Balkanoorlog in de vroege jaren '90. Farrell bezocht Srebrenica waar zo'n 8000 moslims omkwamen na een inval door Bosnisch-Servische troepen in juli 1995.
"Ik werd onpasselijk", vertelde Farrell aan Reuters na een bezoek aan de begraafplaats voor de slachtoffers van de slachting, die wordt gezien als de ergste oorlogsmidaad in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. "Het is moeilijk te beschrijven hoe de lucht en de aarde zijn vergiftigd door het doden van 8000 mensen binnen het tijdsbestek van een dag. Maar je wordt je hier werkelijk bewust van de pijn en het verlies, en ik werd er erg bedroefd van."
De speelfilm "Triage" wordt geregisseerd door de Bosnische cineast Danis Tanovic wiens eerdere film "No Man's Land" over de absurditeit van een oorlog de Oscar voor beste buitenlandse film won in 2001. Verdere hoofdrollen in de film zijn weggelegd voor de Spaanse actice Paz Vega en de Britse acteur Christopher Lee. De opnamen beginnen over een week in Spanje. Later wordt de set verplaatst naar Ierland.
Farrell speelt een oorlogsfotograaf die al zo'n twaalf jaar in conflictgebieden werkt, en die in Bosnië persoonlijk betrokken raakt bij de vijandelijkheden.
"Ik werd onpasselijk", vertelde Farrell aan Reuters na een bezoek aan de begraafplaats voor de slachtoffers van de slachting, die wordt gezien als de ergste oorlogsmidaad in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. "Het is moeilijk te beschrijven hoe de lucht en de aarde zijn vergiftigd door het doden van 8000 mensen binnen het tijdsbestek van een dag. Maar je wordt je hier werkelijk bewust van de pijn en het verlies, en ik werd er erg bedroefd van."
De speelfilm "Triage" wordt geregisseerd door de Bosnische cineast Danis Tanovic wiens eerdere film "No Man's Land" over de absurditeit van een oorlog de Oscar voor beste buitenlandse film won in 2001. Verdere hoofdrollen in de film zijn weggelegd voor de Spaanse actice Paz Vega en de Britse acteur Christopher Lee. De opnamen beginnen over een week in Spanje. Later wordt de set verplaatst naar Ierland.
Farrell speelt een oorlogsfotograaf die al zo'n twaalf jaar in conflictgebieden werkt, en die in Bosnië persoonlijk betrokken raakt bij de vijandelijkheden.
Angkor Photography Festival
The fourth Angkor Photography Festival will be held in Siem Reap, Cambodia, from November 23rd to 28th, 2008.
For the program of exhibitions and slideshows, we are looking for projects photographed worldwide, not just in Asia. To facilitate the selection committee's job, work should be uploaded to a (free) Flickr account on http://www.flickr.com and the URL sent to frcallier989@gmail.com, accompanied by a clear description of the project and a short biography (maximum 120 words).
Work can also be submitted from Lightstalkers galleries, Digital Railroad or Photoshelter lightboxes etc. URL links to work must be direct links, i.e. no links to Flash-based websites. We are also accepting finished photographic multi-media pieces that are ready for projection. If available online, again please submit a URL link.
The deadline for submitting work is July 15th, 2008. The selected photographers will receive an answer during the month of August.
For the program of exhibitions and slideshows, we are looking for projects photographed worldwide, not just in Asia. To facilitate the selection committee's job, work should be uploaded to a (free) Flickr account on http://www.flickr.com and the URL sent to frcallier989@gmail.com, accompanied by a clear description of the project and a short biography (maximum 120 words).
Work can also be submitted from Lightstalkers galleries, Digital Railroad or Photoshelter lightboxes etc. URL links to work must be direct links, i.e. no links to Flash-based websites. We are also accepting finished photographic multi-media pieces that are ready for projection. If available online, again please submit a URL link.
The deadline for submitting work is July 15th, 2008. The selected photographers will receive an answer during the month of August.
Canon verliest marktaandeel door grote groei Nikon
Camerafabrikant Nikon, die de grote concurrent Canon op de thuismarkt Japan al had ingehaald met de verkoop van digitale spiegelreflexcamera's, is bezig met een vergelijkbare opmars op de wereldmarkt.
Canon verkocht 3,18 miljoen DSLR's in 2007, Nikon 2,98 miljoen. Hun respectievelijke marktaandelen waren 42,7 procent en 40 procent, een veel kleiner verschil dan in 2006, toen Canon 46,7 procent marktaandeel had en Nikon 33 procent.
De verkoop van Nikon spiegelreflexcamera's steeg in 2007 met 71,1 procent, terwijl Canon een groei kende van 29,3 procent. Naar verwachting zal Nikon ook in 2008 goede resultaten behalen, omdat het in de hogere klasse met de D3 en D300 goed scoort.
Bron: CNet.
Canon verkocht 3,18 miljoen DSLR's in 2007, Nikon 2,98 miljoen. Hun respectievelijke marktaandelen waren 42,7 procent en 40 procent, een veel kleiner verschil dan in 2006, toen Canon 46,7 procent marktaandeel had en Nikon 33 procent.
De verkoop van Nikon spiegelreflexcamera's steeg in 2007 met 71,1 procent, terwijl Canon een groei kende van 29,3 procent. Naar verwachting zal Nikon ook in 2008 goede resultaten behalen, omdat het in de hogere klasse met de D3 en D300 goed scoort.
Bron: CNet.
Ami Vitale en 75 jaar Nikkor objectieven
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Nikkor-objectieven heeft Nikon een speciale jubileum-website gepubliceerd, met onder meer aandacht voor fotojournaliste Ami Vitale.
Bezoek www.nikkor.com

Bezoek www.nikkor.com

zondag, april 06, 2008
Subsidies voor documentaire fotografen
De stichting Fonds Anna Cornelis is verheugd dat haar bestaan tot en met 2011 weer is veilig gesteld. De stichting Fonds Anna Cornelis -opgericht in 1991 - stelt zich ten doel om “financiële steun te verlenen aan fotografische projecten van culturele aard en met een sociale en documentaire inhoud, die zodanig tijdrovend van aard zijn en/of anderszins inspanningen vragen, dat zij naar verwachting zonder steun niet tot stand zullen komen”. Fotoboeken c.q. exposities komen niet voor subsidie in aanmerking. De stichting draagt professionaliteit hoog in het vaandel en heeft in de afgelopen jaren fotografen gesteund met bedragen tussen de € 7.000,- en € 15.000,-.
In 2003 heeft de stichting ter gelegenheid van haar 10-jarig bestaan een selectie foto’s van door haar gesteunde projecten in FOAM tentoongesteld. Enkele voorbeelden van sinds 1992 gehonoreerde fotografen zijn Catrien Ariens “Curaçao”, Ad van Denderen “Go No Go”, Desiree Dolron “Death and Religion”, Han Singels “Koeien in het landschap”, Jan Banning “Het Bureau”, Raimond Wouda “School” en Siebe Swart “Panorama Nederland”.
Voor de toe te kennen subsidies van het jaar 2008 roept de stichting gegadigden op om uiterlijk vóór 1 juni 2008 een projectopzet in te leveren. Die projectopzet kenmerkt zich door vakbekwaamheid en originaliteit. De stichting vraagt een beknopte inhoudelijke beschrijving, een begroting en een curriculum vitae (alles in zesvoud). Gelieve geen foto’s mee te sturen. Pas na een eerste selectie worden op basis van het schriftelijke plan fotografen uitgenodigd een portfolio in te leveren. Over de uitslag van de selectierondes kan niet worden gecorrespondeerd. Het bestuur streeft ernaar uiterlijk 1 oktober 2008, middels een algemeen schrijven aan alle gegadigden, de geselecteerde fotografen bekend te maken.
De projectopzet kan worden gestuurd naar:
Secretariaat Stichting Fonds Anna Cornelis
p/a Proostdijstraat 11
3641 AT Mijdrecht
In 2003 heeft de stichting ter gelegenheid van haar 10-jarig bestaan een selectie foto’s van door haar gesteunde projecten in FOAM tentoongesteld. Enkele voorbeelden van sinds 1992 gehonoreerde fotografen zijn Catrien Ariens “Curaçao”, Ad van Denderen “Go No Go”, Desiree Dolron “Death and Religion”, Han Singels “Koeien in het landschap”, Jan Banning “Het Bureau”, Raimond Wouda “School” en Siebe Swart “Panorama Nederland”.
Voor de toe te kennen subsidies van het jaar 2008 roept de stichting gegadigden op om uiterlijk vóór 1 juni 2008 een projectopzet in te leveren. Die projectopzet kenmerkt zich door vakbekwaamheid en originaliteit. De stichting vraagt een beknopte inhoudelijke beschrijving, een begroting en een curriculum vitae (alles in zesvoud). Gelieve geen foto’s mee te sturen. Pas na een eerste selectie worden op basis van het schriftelijke plan fotografen uitgenodigd een portfolio in te leveren. Over de uitslag van de selectierondes kan niet worden gecorrespondeerd. Het bestuur streeft ernaar uiterlijk 1 oktober 2008, middels een algemeen schrijven aan alle gegadigden, de geselecteerde fotografen bekend te maken.
De projectopzet kan worden gestuurd naar:
Secretariaat Stichting Fonds Anna Cornelis
p/a Proostdijstraat 11
3641 AT Mijdrecht
Hoe word je paparazzo?
Vanavond in Tomtesterom op de Belgische tv-zender Een: een snelcursus voor beginnende paparazzi.
Tom Waes gaat naar London, waar horden paparazzi werken en per dag miljoenen tabloids worden verkocht. Met een boekje als leidraad dompelt Tom zich onder in deze aparte wereld. Hij slaagt erin om onuitgenodigd foto’s te maken tijdens de filmpremière van The Prestige. Maar foto’s maken is één ding, ze verkocht krijgen is iets moeilijker.
Tom heeft daarom een afspraak met Darryn Lyons, zelf begonnen als paparazzo en nu eigenaar van Big Pictures. Hij stuurt Tom op pad met als opdracht een exclusieve foto te maken. Tom trekt daarop naar Borders and Books, een boekhandel waar Stephen King zijn nieuwste boek komt signeren. Tom wacht hem op aan de achteringang en slaagt erin om enkele exclusieve foto’s te maken. Hij belt zeer opgetogen naar Darryn Lyons, maar die moet hem zwaar teleurstellen want met deze foto’s kan hij niks aanvangen. Hij wil foto’s van echte supersterren.
Tom geeft het nog niet op en stort zich in het Londense nachtleven met de camera in de aanslag. Hij slaagt erin om Natalie Imbruglia en Elle MacPherson voor zijn lens te krijgen, maar opnieuw is Darryn niet onder de indruk.
Een goede paparazzo word je uiteraard niet van de ene dag op de andere. Het vergt veel geduld en oefening. Om sneller de technieken onder de knie te krijgen en voeling te krijgen met het leven van een paparazzo stuurt Darryn Tom op pad met Martin, één van zijn beste fotografen. Die zal hem 24 uur op sleeptouw nemen en tonen wat wel of niet werkt. Onder zijn deskundige leiding maakt Tom foto’s van Gwen Stefani, David Schwimmer en Madonna. Opeens krijgt Martin een raar telefoontje. Hij neemt Tom apart en vertelt hem dat hij net uit goede bron heeft vernomen dat Victoria Beckham straks landt. De ultieme kans voor Tom om zich als paparazzo te bewijzen.
Tom grijpt die kans met beide handen en slaagt er als enige fotograaf in Posh Spice op de gevoelige plaat vast te leggen. Martin en Darryn zijn danig onder de indruk.
Zondag 6 april, 20.25-21.25, Een.
Tom Waes gaat naar London, waar horden paparazzi werken en per dag miljoenen tabloids worden verkocht. Met een boekje als leidraad dompelt Tom zich onder in deze aparte wereld. Hij slaagt erin om onuitgenodigd foto’s te maken tijdens de filmpremière van The Prestige. Maar foto’s maken is één ding, ze verkocht krijgen is iets moeilijker.
Tom heeft daarom een afspraak met Darryn Lyons, zelf begonnen als paparazzo en nu eigenaar van Big Pictures. Hij stuurt Tom op pad met als opdracht een exclusieve foto te maken. Tom trekt daarop naar Borders and Books, een boekhandel waar Stephen King zijn nieuwste boek komt signeren. Tom wacht hem op aan de achteringang en slaagt erin om enkele exclusieve foto’s te maken. Hij belt zeer opgetogen naar Darryn Lyons, maar die moet hem zwaar teleurstellen want met deze foto’s kan hij niks aanvangen. Hij wil foto’s van echte supersterren.
Tom geeft het nog niet op en stort zich in het Londense nachtleven met de camera in de aanslag. Hij slaagt erin om Natalie Imbruglia en Elle MacPherson voor zijn lens te krijgen, maar opnieuw is Darryn niet onder de indruk.
Een goede paparazzo word je uiteraard niet van de ene dag op de andere. Het vergt veel geduld en oefening. Om sneller de technieken onder de knie te krijgen en voeling te krijgen met het leven van een paparazzo stuurt Darryn Tom op pad met Martin, één van zijn beste fotografen. Die zal hem 24 uur op sleeptouw nemen en tonen wat wel of niet werkt. Onder zijn deskundige leiding maakt Tom foto’s van Gwen Stefani, David Schwimmer en Madonna. Opeens krijgt Martin een raar telefoontje. Hij neemt Tom apart en vertelt hem dat hij net uit goede bron heeft vernomen dat Victoria Beckham straks landt. De ultieme kans voor Tom om zich als paparazzo te bewijzen.
Tom grijpt die kans met beide handen en slaagt er als enige fotograaf in Posh Spice op de gevoelige plaat vast te leggen. Martin en Darryn zijn danig onder de indruk.
Zondag 6 april, 20.25-21.25, Een.